22 Jun 2013

Plissé

As mentioned with yesterdays cold morning my Plissé jacket was finished a while ago.

I persuaded Astrid to take a few photos, so that you can all see the result. Plissé is comfy, cushy and warm. I like the relaxed shape and it is my favorite jumper to throw over the pj, to survive the temperature shock when moving from the warmth or the bed to the chilly kitchen, to cook the first cup of coffee.



Even though I have been wearing Plissé more than expected, I don't know whether I like the collar. The collar just continues right up from the armpits, which basically are two holes in the rectangular garment. No shoulder seem, and when it hangs loose as intended, it tends to fall off the shoulders and I find myself constantly rearranging to keep it on. Instead I wear the pin the front pieces together with a brioche - that solves the problem. Next time, I will add a few button holes in the top rib to allow for buttons.

The yarns used are Blackhill 100% Wool, and Blackhill Mohair Silk, I simply love the dark blue colors and they work so well together. Blackhill 100% wool is my favorite yarn, but adding the Mhair Silk gave it that extra luxurious softness, I aimed for.

Facts:
Pattern: Plissé by Lene Holme Samsoe (link takes you to ravelry.com)
Size: M.
Yarn: Blackhill 100% Wool, color "Night Sky" and 3 balls (75 gr) Blackhill Mohair Silk, color dark blue petroleum from www.Granudsalg.dk
Needles:  Size 3 - wooden KnitPro

Goods and Bads: Pattern is easy to follow. My gauge was slightly different, and I recalculated the number of stitches. I knitted alternating two threads (Blackhill wool and Mohair Silk) and single thread (Silk Mohair) stribes. I didn't quite get the collar design. If I get to knit Plissé again I will reduce the number of stitches for the collar and add a few buttons and button holes in the top rib, to make the jacket easier to wear.
Having said that, I basically wear this knit daily. I guess that is a clear sign of success.

Happy Knitting!!!



Som jeg skrev den kolde fredag morgen, har min Plissé været færdig et godt stykke tid. 
Jeg overtalte Astrid til at tage et par hurtige snapshots i haven en solbeskinnet morgen, så I alle kan se resultatet af anstrengelserne. 

Plissé er skøn at kaste over pyjamassen, når jeg om morgenen begiver mig fra dynens varme til det morgen kølige køkken for at lave dagens første kop kaffe. Den kommer også på, når jeg kommer hjem fra arbejde og skifter til det mere afslappede hjemme-look og sætter mig til rette i sofaen med bog og/eller strikketøj. Jeg har faktisk brugt trøjen meget mere end forventet, men jeg har dog stadig ikke rigtigt vænnet mig til kraven. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om jeg kan lide designet. 

Jeg havde mine kvaler med at forstå opskriften, som beskrev kraven strikket lige op fra sidesømmene. Ærmegabene blev to huller i et eller rektangulært stykke strik. Hvordan skal den blive hængene på skuldrene når der ikke er nogen skuldersøm? tænkte jeg, men bestemte at gøre som opskriften foreskrev. 

Der ER problemer med at få Plissé til at blive siddende på skuldrene. Har jeg trøjen hængende løst som vist på opskriften, går jeg hele tiden og vifter med armene for at hæve trøjen fra overamen til skulderen. 
Problemet har jeg dog løst med en brochenål, som holder de to forstykker sammen og giver en fin dyb åben krave som du måske kan fornemme på det øverste billede. Næste gang Plissé kommer på pindene vil jeg enten reducere maskeantallet i kraven (så der bliver en slags skulder) og/eller tilføje et par knaphuller og knapper i den øverste ribkant. 



Garnet er selvfølgelig fra Garnudsalg. Den velkendte Højlandsuld har fået selskab af Mohair Silk. En helt igennem fantastisk kombination. Jeg er godt tilfreds med resultatet. 

Faktaboks:
Mønster: Plissé af Lene Holme Samsoe 
Størrelse: M
Garn: Blackhill Højlandsuld 100% uld i farven "Midnatshimmel", 75 gr Blackhill Mohair Silk i farven "Mørk Petoleumsblå".
Pinde: Str 3 - KnitPro træ

Godt og Skidt: Opskriften er nem at følge og jeg strikkede trøjen frem og tilbage. Som skrevet havde jeg problemer med at forstå skulder/kravedesignet, men gjorde som beskrevet. Næste gang vil jeg reducere maskeantallet til kraven og/eller lave et par knaphuller i den øverste ribkant, så tøjen kan holdes sammen og blive oppe på skuldrene. Garn og pinde var en anelse tyndere en opskriften, så jeg ændrede maskeantallet så det passede til en str. M. 
Garnet er perfekt til denne trøje. Jeg strikkede striber af to tråde (uld og mohair) og en tråd mohair.
Næste gang jeg strikker Plissé strikker jeg rundt, hækler og klipper op. Det tør jeg godt nu, og jeg vil gerne undgå alle vrangpindene. Resultatet er jeg overraskende glad for. 

God strikkelyst!!!!

8 comments:

  1. Hold da op, den er rigtig, rigtig flot.
    Jeg kender godt det med kraver. De ser fantastiske ud - og det gør din også.. men jeg er ikke altid så vild med dem på mig :)

    Det er irriterende, når skulderen falder ned, til gengæld synes jeg du har løst problemet på en meget tiltalende måde :)

    ReplyDelete
  2. Det var ellers en flot trøje !
    rigtig fint mønster - kan lide kombinationen af løst og fast , der formentlig er hjulpet godt på vej af de to garnkvaliteter.
    Det er også et rigtig godt farvevalg.
    tillykke med den :o)

    ReplyDelete
  3. Den er da blevet rigtig flot. Og så ser det rigtig godt ud med brochenålen. Jeg har ikke selv strikket modellen. Men jeg har mange af Lene Holme Samsøes bøger, og jeg har også strikket et par af hendes andre modeller. Pt er jeg i gang med CILLE fra hendes seneste bog "Suveræn Strik": http://www.ravelry.com/patterns/library/cille-bluse-med-hulmnster-i-spiral. Jeg har også planer om at strikke ELLA poncho fra samme bog: http://www.ravelry.com/patterns/library/ella-poncho.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har også Suveræn Strik og et par af modellerne er kommet på ønske-projekt-listen. Sille ser ud til at være vanskelig - er den det? Ella er forståeligt nok populær. Det var også derfor jeg fik anskaffet mig bogen og fik den fragtet helt herom på den anden side af Jorden. Tak for din kommentar.

      Delete
    2. Jeg tror CILLE ser sværere ud, end den er. Jeg er snart færdig med ryggen. Når man har får strikket de første par omgange, er den ret lige til synes jeg. Mønsteret er nemt at gå til. Du skal få min at se på min blog, når jeg bliver færdig med den. Jeg har valgt at strikke den på pind 5, da den ellers vil blive for stor til mig. Jeg strikker i garn fra Garnudsalg.

      Delete
  4. Der er blevet super flot - men irriterende når den hele tiden glider ned. Farven klæder dig helt fantastisk :)

    ReplyDelete
  5. Den er blevet superflot - og god løsning med en sjalnål, når den nu ikke vil blive der, hvor den skal

    ReplyDelete
  6. Tusind tak for jeres søde kommentarer.
    Som skrevet bruger jeg jakken meget - den er på næsten hver dag. Helt perfekt til vinteren hernede, hvor husene er næsten lige så kolde som temperaturen udenfor. Indenfor bliver vi heldigvis ikke våde. Det har stået ned i tove i dag - hele dagen. Vi har pakket os ind indendøre og har hygget os med indesysler. I ønskes alle en rigtig god Sankt Hans aften.

    ReplyDelete